@article{oai:az.repo.nii.ac.jp:00003397, author = {菅原, 静人 and 植竹, 勝治 and 江口, 祐輔 and 田中, 智夫 and Sugawara, Shizuto and Uetake, Katsuji and Eguchi, Yusuke and Tanaka, Toshio}, issue = {45}, journal = {日本緬羊研究会誌, Japanese journal of sheep science}, month = {Dec}, note = {With the increasing concern of animal welfare among consumers, the idea of promoting animal welfare has prevailed among various administrative bodies and producers' groups worldwide, not only those limited to academic societies. Therefore, we studied the adverse effects on animals during transportation and organized their evaluation indexes in this report,using the relatively-recent studies of sheep transportation since 1990. The stresses imposed on animals are classified into three categories : 1) physical stress, 2) physiological stress, and 3) mental stress. The physical stresses involve fatigue caused primarily during loading and unloading, postural positioning, and maintaining balance during transportation.The physiological stresses include : starvation, dehydration, injuries and disease, the reactions caused naturally by changes in body temperature and physiological function in animals.The mental stresses include the ones perceived by sensory organs of animals and the desires for eating and drinking. For the purpose of measuring these stresses, behavior and physiological indexes are used. Blood creatine kinase levels and blood lactate levels are used as indexes showing fatigue. A decrease in body weight, plasma glucose level, plasma free fatty acid levels, plasma urea levels, plasma ,ƒÀ-hydroxybutyric acid levels, blood total protein levels, blood total albumin, blood cell volume in blood, and blood osmolarity are all used as indexes showing starvation and dehydration. An increase in heart rate and an increase of discharging volumes of catecholamine and cortisol in the blood are used as indexes showing anti-stress response. Lastly, plasma free fatty acid levels and blood glucose levels also are used as indexes showing anti-stress response. It is considered to be important to improve the farm animal welfare trend in Japan and to introduce legislation for the purpose of realizing this goal in the future by broadly investigating the adverse effects on sheep during their transportation and taking into consideration the above factors together with geological and climatic characteristics in Japan., 本報は,1990年以降の比較的新しいヒツジ輸送の研究から,輸送の影響およびその評価指標についてまとめ,提供することを目的とした。輸送時に負荷されるストレスは,1)身体的ストレス,2)生理的ストレス,3)心理的ストレスの3つに分類されている。身体的ストレスは,積み込みや積み下ろし,輸送時の姿勢定位,バランスの保持による疲労を示しており,生理的スドレスは,飢餓や脱水,怪我や疾病,動物の体温および生理的働きによる反作用を示しており,心理的ストレスは,動物の感覚器により知覚されるストレスや摂食・飲水願望を示している。これらのストレスを計測する指標として,行動や生理指標が使用されている。血中クレアチンキナーゼ(CK)濃度と血中乳酸濃度は疲労を表す指標として,体重の減少,血漿グルコース濃度,血漿遊離脂肪酸濃度,血漿尿素濃度,血漿β-ヒドロキシ酪酸濃度,血中総タンパク質濃度,血中アルブミン濃度,血中血球容積(PCV),血中重量オスモル濃度は飢餓や脱水を表す指標として,心拍数の増加,血中へのカテコールアミンおよびコルチゾールの放出量増加は動物の抗ストレス反応を表す指標として用いられている。また,血漿遊離脂肪酸濃度と血中グルコース濃度は,抗ストレス反応を表す指標としても用いられる。今後,日本においても,国内の地理的および気候的特徴とともにこれらの項目について,広く輸送時のヒッジへの影響を調査することで,家畜福祉性の改善と具現化を目指した国内における規則の作成が必要であると考える。}, pages = {20--29}, title = {ヒツジの輸送時における福祉とその評価}, year = {2008}, yomi = {スガワラ, シズト and ウエタケ, カツジ and エグチ, ユウスケ and タナカ, トシオ} }